Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

 

FACEBOOK

GOOGLE+

YOUTUBE

BLOG

 

 

 

 

 

 

 


3 lékaři dávají STOP ledu v létě, proč?

3 lékaři dávají STOP ledu v létě, proč?

 

Proč nepít ledové nápoje i když je horký letní den?

Jak to může ohrozit náš organismus?

Jaká teplota nápojů je tedy nejvhodnější?

Království čaje, www.kralovstvicaje.cz

 

 

Pitný režim

 

Ano, v letních měsících je opět více aktuální pitný režim.

Co pít, kolik toho vypít a hlavně jak zdravě pít?

 

Nejdůležitější je pít průběžně celý den. V okamžiku, kdy se dostaví pocit žízně, již máme mírnou dehytrataci. Ta činí cca 1 – 2%.

 

Je vhodné pít ledové nápoje v horku?

 

Pokud jsme rozehřátí z horkého počasí, nebo také z tréninku a fyzicky náročnější činnosti, nepijte studené nebo ledové nápoje. Vhodná teplota nápojů je kolem 16°C podle MUDr. Petra Tláskala (nutriční lékař FN Motol). Dále upozorňuje na rozvinutí angíny, která může vzniknout díky studenému nápoji. V dýchacích cestách máme bakterie a viry, které se při náhlé změně teploty prostředí mohou zaktivovat.

 

Jak naše tělo reaguje na studený nápoj?

 

Studený až ledový nápoj musí náš organismus nejprve ohřát na přirozenou teplotu, tím dojde k výdeji energie a déle trvá, než tedy naše tělo tekutiny přijme.

Proto je například v pouštních oblastech tradičním nápojem vlažný čaj.

 

Je čaj vhodným nápojem pro letní dny?

 

Podle MUDr. Zdeňka Vilikuse (přednosta Ústavu tělovýchovného lékařství VFN) je popíjení čaje v teplých dnech obecně vhodné. Pokud máte za sebou fyzickou námahu nebo sportovní výkon, je dobré doplnit tekutiny i minerály, které byly také vyloučeny. Čaj minerály neobsahuje, tedy zde přicházejí v úvahu minerálky.

Pokud jen tak letně relaxujete, dejte si vlažný čaj.

 

Shrňme si ještě:

 

Proč pít? Kolik pít? Co pít? Podle MUDr. Hany Jeligové (Státní zdravotní ústav)

 

Nedostatek vody v organizmu může způsobit problémy akutní i chronické povahy. Akutními příznaky mírné dehydratace jsou bolest hlavy, únava, ospalost a hlavně pokles celkové – duševní i fyzické – výkonnosti. Ztráta tekutin rovnající se ztrátě 2 % tělesné hmotnosti představuje ztrátu až 20 % výkonu.

Může dojít i k poruchám funkce ledvin a přetěžování srdce.

 

Člověk denně vyloučí asi 2,5 litru vody (močí, stolicí, dýcháním i kůží). Aby organizmus tyto ztráty uhradil, musí vodu přijímat. Asi třetina litru se vytvoří v těle metabolickou činností (metabolická voda), vody vázané v potravě přijmeme asi 900 ml a zbytek (asi 1,5 litru) musíme do těla dostat přímo ve formě tekutin.

 

Nejzdravějším nápojem je čistá voda - z vodovodu nebo balená kojenecká, pramenitá a slabě mineralizované přírodní vody bez oxidu uhličitého. Ke vhodným nápojům dále patří i vodou ředěné ovocné a zeleninové šťávy, neslazené a ne moc silné čaje (doporučovány jsou zvláště zelené) nebo nápoje z praženého obilí.

Denní příjem středně mineralizovaných vod by v průměru neměl přesáhnout 0,5 litru, příjem silně mineralizovaných vod by měl být ještě nižší. Mohou způsobit žaludeční a trávicí obtíže, zvyšují dýchací a tepovou frekvenci.

K nápojům nevhodným patří především různé „soft drinky“: limonády, kolové nápoje, ochucené a slazené minerální vody, energetické nápoje, nektary apod. Důvodem je např. cukr (zvyšuje pocit žízně, dodává „prázdné kalorie“, sacharóza při vyšším příjmu přispívá ke vzniku osteoporózy), oxid uhličitý, který spolu s organickými kyselinami (ochucovadla) poškozuje zubní sklovinu a má i další nevýhody.

 

 

My přidáváme naše doporučení:

 

Ledový“ čaj vlažné teploty kolem 16°C

 

  • Jednoduchá příprava

 

  • Zdravé účinky čaje na organismus

 

  • Vhodné osvěžení a doplnění tekutin i na léto

 

 

Řekneme Vám také: 5 důvodů proč pít čaj číst 5 důvodů

 

Máme pro Vás: Recepty na jednoduché variace čajů na léto chci recepty